Σάββατο 23 Απριλίου 2016

Ο ΑΡΧΗΓΟΣ ΤΗΣ ΦΡΟΥΡΑΣ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΡΑΖΗΚΟΤΣΙΚΑΣ

Γεννημένος στο Μεσολόγγι το 1798 ο Αθανάσιος Ραζηκότσικας κατάγονταν από την αρχοντική οικογένεια των Ραζήδων.  Ήταν το τέταρτος γιος του Αναστάσιου Ραζή. Το Κότσικας ήταν το πατρικό επώνυμο της μητέρας του.  Δεν άνηκε στη χορεία των οπλαρχηγών της επανάστασης καθώς δεν είχε αρματολική  και κλέφτικη δράση. Στον παραγκωνισμό του, ρόλο έπαιξαν οι διενέξεις του με τον Μαυροκορδάτο. Ο Ραζηκότσικας διακρίθηκε για την στρατιωτική του ικανότητα τόσο κατά την διάρκεια της πολιορκίας όσο και στο ότι πρώτος αντιλήφθηκε την σημασία οχύρωσης της πόλης κατά την δεύτερη πολιορκία. Το γεγονός αυτό ήταν και η σημαντικότερη διαφωνία του με τον Μαυροκορδάτο όταν ο δεύτερος απαιτούσε να τον ακολουθήσουν στο Πέτα και τα ντόπια στρατιωτικά τμήματα. Ο Ραζηκότσικας αντιλαμβανόμενος την κρισιμότητα αν η πόλη έμενε ανυπεράσπιστη σε περίπτωση αποτυχίας στο Πέτα ( όπως και έγινε) δεν ακολούθησε. Χρηματοδότησε όμως την εκστρατεία με 3.000 γρόσια. Ο Ραζηκότσικας  έδωσε όλη την περιουσία του και στο τέλος την ζωή του για την Αγώνα. Έπεσε κατά την διάρκεια της Εξόδου προσπαθώντας να ανοίξει διέξοδο ώστε να απεγκλωβιστεί ένα τμήμα από γυναικόπαιδα. Η περίπτωση του Ραζηκότσικα θα μπορούσε να μη διαφέρει από οποιαδήποτε άλλη περίπτωση οπλαρχηγού της Ελληνικής Επανάστασης.  Εκείνο που κάνει την περίπτωση του  να ξεχωρίζει είναι η διαδικασία  ανάδειξης του σε αρχηγό των Μεσολογγιτών πολεμιστών. Όπως προαναφέραμε ο Μαυροκορδάτος επιθυμούσε τον παραγκωνισμό του. Ο Ραζικότσικας ανέλαβε την αρχηγία ύστερα από εκλογή πάνω στις ντάπιες, οι πρόκριτοι τον όρισαν «Αρχηγό των Εντόπιων Αρμάτων». Ο Αθανάσιος Ραζηκότσικας είναι η μόνη περίπτωση Δημοκρατικά εκλεγμένου στρατιωτικού διοικητή (σε ηλικία 24 ετών) και όχι διορισμένου από την επαναστατική κυβέρνηση. Τον τίτλο αυτό τον διατήρησε και τον τίμησε ως το τέλος της ζωής του. Οι Μεσολογγίτες τίμησαν τον αγαπημένο τους Αρχηγό μετά τον θάνατο του με την ύψιστη τιμή μέσω της Λαϊκής Μούσας.

Θανάσης Κότσικας φώναξε Θανάσης Κότσικας λέει
« Για μάστε τα μικρά παιδιά, βάλτε τα στα ζεμπίλια,
μάστε και τους γέροντες, αρρώστους, λαβωμένους,
βάλτε τους στο τζεμπιχανέ στο Μύλο να καούνε
να μη τους εύρ’ η αραπιά και τους περιφρονέψει»
……………………………………………………….
Τότε ο Μουστάμπεης φώναξε
« Κονιάροι κι Αρβανίτες κάμετε τόπο να διαβούν
Γιατί είναι πεινασμένοι
Δε συλλογιόνται θάνατο, κούρασμα δε φοβούνται»
………………………………………………………
Πάλι ο Μακρής τους φώναξε πάλι ο Μακρής τους λέει
« Παιδιά μ να νταγιαντίσουμε, στον Πλάτανο να πάμε
Να μετρηθούμε μια φορά να δουμε ποιος μας λείπει
……………………………………………………………….

Παιδιά μ’ μας λείπει ο Κότσικας μας λείπει ο Αρχηγός μας» .

Αθανάσιος Ραζηκότσικας ( 1897 - 1826) 



Κυριακή 17 Απριλίου 2016

Κουρσάρικο αίμα.

                                                    Ήρθες με μια κουσρσάρικη γαλέρα
                                                  ταμπούρι έψαχνες να βρεις και χωσιά
                                                    λημέριασες εδώ να καταστρώσεις
                                                   καινούργια κούρσα κι άλλα φονικά
                                             Τρόμος του Τούρκου και του Φράγκου. Ξάφνου
                                                     στα τρώει καημός τα φύλα της καρδιάς
                                           Κουρσάρος κι ερωτεύτηκες τη λίμνη την ήρεμη
                                                               και γίνεσαι ψαράς

" Καημοί της Λιμνοθάλασσας" 




                                                    

Σάββατο 16 Απριλίου 2016

Ο ανθρώπινος μόχθος. Ζακ Πρεβέρ.

Ο ανθρώπινος μόχθος
δεν είναι αυτός ο ωραίος νέος άνδρας ο χαμογελαστός
όρθιος πάνω στο πόδι του από γύψο
ή από πέτρα
που δίνει χάρη στα παιδαριώδη τεχνάσματα της γλυπτικής
στην ανόητη ψευδαίσθηση
της χαράς του χορού και της αγαλλίασης
υπενθυμίζοντας με το άλλο πόδι στον αέρα
τη γλυκύτητα του γυρισμού στο σπίτι.
Όχι
ο ανθρώπινος μόχθος δεν φέρει ένα μικρό παιδί στον δεξή ώμο
άλλο ένα στο κεφάλι
κι ένα τρίτο στον ώμο τον αριστερό
με τα εργαλεία στον αορτήρα
και τη νεαρή γυναίκα ευτυχισμένη να κρέμεται απ’ το μπράτσο του.
Ο ανθρώπινος μόχθος φέρει έναν επίδεσμο στην κήλη
και τις ουλές από τις μάχες
που ‘χουν παραδοθεί απ' την εργατική τάξη
ενάντια σ’ έναν κόσμο παράλογο και δίχως νόμους
Ο ανθρώπινος μόχθος δεν έχει σπίτι αληθινό
οσφραίνεται τη μυρωδιά της εργασίας του
και τον χτυπάει στα πνευμόνια
ο μισθός του κοκαλιάρης
τα παιδιά του επίσης,
δουλεύει σαν τον νέγρο,
κι ο νέγρος σαν αυτόν.
Ο ανθρώπινος μόχθος δεν έχει τρόπους
ο ανθρώπινος μόχθος δεν έχει την ηλικία της λογικής
ο ανθρώπινος μόχθος έχει την ηλικία των στρατώνων
την ηλικία των φυλακών και των κατέργων
την ηλικία των εκκλησιών και των εργοστασίων
την ηλικία των κανονιών
κι αυτός που έχει φυτέψει παντού όλους τους αμπελώνες
κι έχει κουρδίσει όλα τα βιολιά
τρέφεται από όνειρα άσχημα
και μεθάει με το άσχημο κρασί της παραίτησης
και σαν ένας μεγάλος σκίουρος μεθυσμένος
χωρίς σταματημό γυρνάει σε κύκλους
μες σ’ ένα σύμπαν εχθρικό
σκονισμένο και με ταβάνι χαμηλό
και ολοένα σφυρηλατεί την αλυσίδα
την αλυσίδα τη φρικτή όπου όλα είναι αλυσοδεμένα
η μιζέρια η πρόσοδος η δουλειά η θανάτωση
η θλίψη η δυστυχία η αϋπνία και η ανία
η τρομακτική αλυσίδα του χρυσού
του άνθρακα του σιδήρου και του χάλυβα
του κλίνκερ και της σκόνης
η περασμένη γύρω από τον λαιμό
ενός κόσμου σακατεμένου
η άθλια αλυσίδα
όπου έρχονται να γαντζωθούν
τα θεία γούρια
τα ιερά κειμήλια
οι σταυροί της τιμής οι σταυροί οι αγκυλωτοί
τα φυλαχτά-σκιουροπίθηκοι
τα μετάλλια των παλιών υπηρετών
τα μπιχλιμπίδια της κακοτυχίας
η μεγαλοπρεπής αίθουσα του μουσείου
το μέγα πορτρέτο του έφιππου
το μέγα πορτρέτο του βαδίζοντος
το μέγα πορτρέτο προσώπου προφίλ στο ένα πόδι
το μέγα πορτρέτο επιχρυσωμένο
το μέγα πορτρέτο του μεγάλου μάντη
το μέγα πορτρέτο του μεγάλου αυτοκράτορα
το μέγα πορτρέτο του μεγάλου στοχαστή
του μεγάλου άλτη
του μεγάλου ηθικολόγου
του αξιοπρεπούς και θλιβερού φαρσέρ
το κεφάλι του μεγάλου ταραξία
το κεφάλι του επιθετικού ειρηνοποιού
το αστυνομικό κεφάλι του μεγάλου απελευθερωτή
το κεφάλι του Αδόλφου Χίτλερ
το κεφάλι του κυρίου Θιέρσου
το κεφάλι του δικτάτορα
το κεφάλι του δημίου
όποιας και να ‘ναι χώρας
όποιου και να ‘ναι χρώματος
το απεχθές κεφάλι
το δυστυχές κεφάλι
το κεφάλι για χαστούκια
το κεφάλι για σφαγή
το επικεφαλής του φόβου.