Τρίτη 5 Απριλίου 2016

Σπεράντσα Βρανά.

Γεννημένη το 1928 στο Μεσολόγγι. Σύμφωνα με μαρτυρίες από μικρή είχε αγάπη για τον κόσμο του θεάτρου, γι αυτό και βρίσκονταν συνέχεια στα καμαρίνια των ηθοποιών των περιοδευόμενων θιάσων, ώσπου μέρα ακολούθησε τον θίασο το Νίκου Φέρμα. Πληθωρική με πηγαίο χιούμορ αυθόρμητη όπως ήταν κάποτε και οι κάτοικοι της πόλης που μεγάλωσε, η Βρανά δείχνει με άμεσο τρόπο τα στοιχεία της πόλης που γεννήθηκε. Η ζωή  της απολαυστική πλήρης σε όλες τις εκφάνσεις της όπως η ίδια είχε δηλώσει σε όλες τις συνεντεύξεις της. Συμμετείχε σε πολλές ταινίες. Η πιο ενδεικτική  συμμετοχής της είναι αυτή στην " Κάλπικη Λίρα" στο ρόλο της κοκότας μαζί με το Νίκο Σταυρίδη στο ρόλο του τυφλού.


















Δευτέρα 4 Απριλίου 2016

We Shall Overcome

 Το τραγούδι ύμνος του κινήματος των ατομικών δικαιωμάτων στις ΗΠΑ. Αν και μπορεί να αναχθεί σε εκκλησιαστικό ύμνο, αποτέλεσε το βασικό σύνθημα στις συγκεντρώσεις των ακτιβιστών τη δεκαετία του '40. Ανήκει στη folk αμερικανική μουσική. Τραγουδήθηκε στην πλατεία Τιεν Αν Μεν, στην πτώση του  τείχους του Βερολίνου, στις πορείες των Βετεράνων του Αραβοϊσραηλινού πολέμου. Το τραγούδι ερμηνεύθηκε  από πλειάδα τραγουδιστών με πιο γνωστούς την Joan Baez τον Bruce Springsteen, τον Pete Seeger.

Ήταν το τραγούδι που τραγουδήθηκε στην πορεία από τη Σέλμα στο Μοντγκόμερι με επικεφαλής τον Δρ. Μάρτιν Λούθερ Κινγκ 


We shall overcome 
We shall overcome 
We shall overcome some day 

Oh, deep in my heart 
I do believe 
We shall overcome some day 

We'll walk hand in hand 
We'll walk hand in hand 
We'll walk hand in hand some day 

Oh, deep in my heart 
I do believe 
We shall overcome some day 

......................................................



Κυριακή 3 Απριλίου 2016

Μανώλης Καλομοίρης


Στις αρχές του 20ου κορυφώνεται το  «μουσικό ζήτημα». Η διαμάχη « παραδοσιακών» και «προοδευτικών». Η ευρωπαϊκή επιρροή την περίοδο αυτή αυξάνεται και γίνεται σχεδόν καθολική. Η έννοια του όρου « εθνική μουσική»  μεταβάλλεται. Ικανοί ώστε να δημιουργήσουν «εθνική μουσική» θεωρούνται όσοι έχουν ακολουθήσει πλήρεις σπουδές δυτικής μουσικής. Ο πλέον δυναμικός φορέας αυτών των αντιλήψεων είναι ο Μανώλης Καλομοίρης. Οι μουσικές του σπουδές ξεκινούν από την Κωνσταντινούπολη με μαθήματα πιάνου. Θα συνεχίσει στη Βιέννη και θα διδάξει μουσική στο Χάρκοβο της Ουκρανίας στη μουσική σχολή Ομπολένσκι.

 Ο Καλομοίρης θ ανοίξει μέτωπο με τους επτανήσιους μουσικούς. Θα τους αποκαλέσει περιφρονητικά « Ιταλούς» ( παραπέμποντας στα μουσικά τους πρότυπα). Αμφισβητεί την ελληνικότητα της μουσικής τους και θεωρεί ότι η « Ελληνική εθνική μουσική» πρέπει να στηριχθεί στη γερμανική μουσική. Το 1919 με ηγέτη τον Καλομοίρη θα ιδρυθεί το Ελληνικό Ωδείο, με παραρτήματα σε συνοικίες στην Αθήνα αλλά και στην επαρχία. Το 1926 ο Καλομοίρης μαζί με παραιτηθέντες μουσικούς θα ιδρύσει το Εθνικό Ωδείο. Αγαπημένος ποιητής του Καλομοίρη ο Κωστής Παλαμάς, του οποίου έργα θα μελοποιήσει. Οι Ίαμβοι και Ανάπαιστοι αποτέλεσαν δυο κύκλους τραγουδιών με συνοδεία ορχήστρας. Ο Καλομοίρης θα κάνει χρήση των μοτίβων του Βάγκνερ, η σχέση του όμως με τη βαγκνέρεια μουσική θα παραμείνει επιφανειακή καθώς ο Καλομοίρης λυρικός μην έχοντας η μουσική του τον Βαγκνερικό παλμό ακόμα και όταν είναι πολυφωνικά πυκνωμένη.